Daržovės – vitaminų šaltinis

Kategorijos: Sveikata ir mityba

Daržovės tai būtina ir nekrintanti į akis mūsų mitybos dalis, daranti didžiulį poveikį visiems mūsų virškinimo organams. Nustatyta, kad, vartojant daržoves su mėsa, duona, pienu, grietine ir kitais produktais, išsiskiria dvigubai daugiau skrandžio sulčių, o tai padeda geriau pasisavinti maistą. Taip pat yra žinoma, kad daržovėse daug žmogui reikalingų vitaminų. Kiekvieną pavasarį ir vasarą žemė siūlo  šviežių daržovių ir vaisių, turinčių daugybę vitaminų. O žiemą, kai iki naujo derliaus toloka, organizmas pradeda jausti jų trūkumą. Mums gali padėti vasarą sukauptos daržovių atsargos, kurios labai svarbios mitybai, nes yra biologiškai vertingos.

Vertingiausi iš žieminių daržovių yra kopūstai — švieži ir rauginti. Jie skatina apetitą, gerina žarnyno darbą, teikia organizmui A, B, B2 , C vitaminų ir mineralinių druskų. Bulvės yra vitamino C ir B grupės vitaminų šaltinis. Burokėliai turi vitamino C ir cukraus, morkos — provitamino A (karotino).

Ankstyvieji žalumynai ir pinnosios daržovės aprūpina mus C, P vitaminais, B, PP grupės vitaminais, karotinu, inozitu, kalciu, magniu, fosforu, ypač — geležimi. Daržuose augantys augalai plačiai vartojami gydymo praktikoje, ir ne tik kaip išbandyta priemonė nuo avitaminozės. Vyno rūgštys lėtina angliavandenių virtimą riebalais ir iš dalies stabdo tukimą. Geležis atlieka svarbų vaidmenį gydant mažakraujystę ir užkertant jai kelią. Be to, daržovės teigiamai veikia rūgščių ir šarmų pusiausvyrą organizme, padeda neutralizuoti rūgščių produktų apykaitą, todėl jų negali pakeisti jokia kita priemonė, gelbstinti nuo senėjimo.

Kuo šviežesni žalumynai, tuo daugiau juose vitaminų. Pavyzdžiui, vitamino C kiekis smarkiai sumažėja, kai nupjauti žalumynai net neilgai palaikomi saulėje, šilumoje, vėjyje. Patalpose juos reikėtų laikyti pamerktus į vandenį, kaip puokštę gėlių, arba suvyniotus į drėgną popierių, celofaną. Nedera žalumynų laikyti ryšulėliais: jie greičiau sušyla, o šiluma ardo vitaminą C. Reikėtų priminti, kad valgomieji žalumynai

greitai genda. Juos laikyti galima ne ilgiau kaip 2—3 dienas 0° C temperatūroje.

Be daržovių ir žalumynų, vartoti maistui rekomenduojama ir laukuose augančius augalus — jaunas dilgėles, pienes, pavasarines raktažoles, vaistines agurkles ir daugelį kitų, nenusileidžiančių daržovėms skoniu ir vitaminų kiekiu. Jas nesunku paruošti.

Taigi kaip išsaugoti vitaminus ruošiant maistą

  • Maždaug 70 % vitaminu žūva, kai daržovės verdamos labai sūriame vandenyje. Todėl geriau sūdykite prieš pat baigiant virti.
  • Nevirkite ir nešutinkite daržovių kelias valandas ir nepripilkite į puodą vandens daugiau negu reikia. Puodą sandariai uždenkite dangčiu, tada deguonis išsiskirs su garais ir vitaminai nesioksiduos. Jeigu nesilaikysite šitos taisyklės, pavyzdžiui, troškinamuose kopūstuose liks tik apie 30 % vitamino C, o bulvių košėje — apie 20%. Jeigu ir vienas, ir kitas daržoves virsite uždengtas, vitaminų liks dvigubai daugiau. Išimtis tai pupelės. Virkite atvirame inde, kitaip jos patamsės.
  • Į verdamas daržoves niekada nepilkite papildomai šalto vandens, nes tai ardo vitaminą C. Daug vertingų medžiagų (iš jų beveik visi B grupės vitaminai) pereina į nuovirą. Todėl jo neišpilkite, suvartokite sriuboms, padažams. Tačiau prisiminkite, kad šitiems tikslams tinka tik švieži nuovirai. Pastovėję nuovirai praranda skonį.
  • Žalios daržovės turi daugiau vitaminų ir kitų naudingų medžiagų negu virtos. Todėl rekomenduojama jų įmaišyti į visas salotas ir mišraines, daromas iš virtų daržovių.
Gauk skaniausia naujienlaiškį kiekvieną savaitę!